Bartaure - Kahveen kalastajat

Go to content

Bartaure

Reissut > Reissut

Bartaströmmarna oli paikka jossa kävimme 2014 ,elokuun alussa ja reissulle lähtivät Esso,Jari,Lassi ja Hemmo.

Lähdimme ajelemaan aamuyöstä koska lento varatty klo 16:00 paikallista aikaa ja ajomatkaa yli 900km.
Perillä melkoinen hässäkkä ensin Esson Fordista toinen takakumi puhki ,loppumatkasta tiet pelkkää sepeliä eli tietöitä.Ja muutenkin perillä epäselvää koska muutimme ulos lennon kun Lassi lähti mukaan jalentofirman mukaan kopteriin mahtuu pilotin
lisäksi 3 henkilöä mutta sinne mahtuikin 4 mutta meillä oli varattu 2 lentoa tunturiin ja 1 takaisin ,selvitysten jälkeen homma kyllä selvisi mutta meillä tavaraa 270 kg ja saimme vain osan mukaan ja loput tuotiin muutama tunti sen jälkeen kun olimme pelipaikalla.
Taas kerran joutuu toteamaan että vesi erittäin alhaalla ja vesi oli todella lämmintä. Laitoimme teltan pystyyn ja keittelimme Iiriksen kahveet ja kävimme kokeilemassa josko kalaa löytyisi ,eka iltana saimme vain pikku taimenta ja rautua.

Toki se on etsimistä ja hakemista kun mennään uusille vesille ja viikon aikana tuli kierrettyä aika laajalla alueella. Bartaureströmmarna on paikka jossa saa kalastaa vain perhokalastus välineillä ja se on tyyliin järvi ,virta,järvi ja tällä reissulla isoimmat kalat löytyivät järvistä.
Ja se mikä oli huonoa reissulla oli se että välillä tuntui että on jollain"kortti"koskella kalassa koska porukkaa oli aika lailla ja helikopteri liikenne leirin yli oli melkein kun Vaasan lentokentällä.
Porukat kävi juttusilla pääsääntöisesti Ruotsalaisia ja kalaa olivat kaikki saaneet aika heikosti toki pientä kalaa oli tullut,siinä kävi myös pari äijää Kalixista

jotka olivat käyneet jo alueella monena vuotena ja myös he kertoivat että kala liikkuu huonosti ja sitä ei löydy järviin laskevista virroista kuten yleensä on löytynyt. Toki saimme viikon aikana joitakin jotka pääsivät savupönttöön asti.
Lähes kaikki kalat tulivat pintaperhoilla ,yöllä taimen ja rautu ottivat myös varsinkin supertinseliin.
Silloin harvoin kun tuuli illaksi ja yöksi tyyntyi niin rautuparvia näkyi ja kun malttoi odottaa niin niitä tuli jopa heitto etäisyydelle ,varsinkin Keimolla kävi oikea "siiman katkoja" kiinni mutta hyppäsi kerran ja se oli siinä.

Kelit olivat koko viikon ihan soppelit mitä nyt vähän ukkosta ja sadetta mutta mikä on huonoa päivisin ihan liian lämmintä ja sama juttu öisin reilusti yli 10 astetta yöllä semmoiseen emme ole tottuneet yleensä mennään yöllä lähelle nollaa.
Se että savupönttöön ei joka ilta löytynyt kalaa niin korvasimme sen Chiapatta leivällä eli esipaistettu leipä savupönttöön ilman puruja ,oli muuten helvetin hyvää ,varmaan jää ruisleivät pois tulevaisuudessa.
Lakkoja tunturissa on käsittämättömän paljon ja joka äijä söi viikon aikana useamman litran ja osa keräsi niitä jopa tuliaisiksi.
Seurasimme yksi päivä leiristämme 2 norjalaisen perheen kanootti matkaa ,selvisi myöhemmin että meinasivat mennä aika pitkän matkan alaspäin ,useita kymmeniä kilometrejä.
Heillä oli mukana jopa alle kouluikäisiä lapsia ja kunhe ohittivat leirimme huomasimme että heillä oli haspelivavat hinauksessa ja he esittelivät kaloja jotka olivat saaneet.
He olivat liikenteessä 3 kanootilla ja leirimme kohdassa alkoi kivikkoinen virta ,isät lähtivät melomaan alavirtaan ja muu perhe lähti rantaa pitkin alavirtaan ,huusimme heille että he eivät pääse eteenpäin koska vastaan tulee toinen virta josta vaimot ja lapset eivät yli pääse mutta ei mennyt perille viestimme.

Puolen tunnin kuluttua he palasivat leirimme kohtaan ja yrittivät virran yli pienten lasten kanssa , hetki kateltiin ja tuumattiin että laitetaan kahluu vehkeet päälle ja käydään auttamassa perheet yli ja näin tehtiin.
Hemmo haki nuorimman itkuisen tytön keskeltä virtaa ja tyttö suorastaan hyppäsi syliin ja pääsi toiselle rannalle tytön nimi oli muuten Mia ,äiti ei syliin halunnut mutta kädestä hänetkin saatettiin yli.
Pois tullessa juteltiin kopteri pilotin kanssa siitä että liikaa porukkaa oli alueella hän meinasi että olisi löytynyt paikkoja jossa ei muita ,elikkä opetus tulevaisuudessa kannattaa kysellä pilotilta mihin kannattaa mennä.