Gotland 2016 - Kahveen kalastajat

Go to content

Gotland 2016

Reissut > Reissut

2016 kahveen kalastajat kävivät jälleen kalassa Gotlannissa ,viime vuodesta jäi sen verran hyvä fiilis.
Olimme varanneet vko 15 mökin joka sijaitsi noin 30 km pohjoiseen Visbystä paikan nimi oli Ihre.
Meillä oli käytössä 95 neliön mökki kaikilla mukavuuksilla ,sauna oli ainoa puute mutta muuten mökki oli viimesen päälle
ja sijaintikin oli aika hyvä kun mietti paikkoja joissa viime vuonna kalastelimme.
Toki matka Gotlandiin on aina rasittava,lähdimme Vaasasta torstaina vko 14 ja olimme seuraavana aamuna Tukholmassa.
Lähdimme torstaina siksi että perjantaina Visbyhyn lähti päivällä myöskin laiva joten odottelua oli vain noin 4 tuntia ,viime
vuonna kun matkustimme Visbyhyn lauantaina niin sinne lähti vain iltalaiva ja odotella sai 13 tuntia.
Olimme perillä mökillä noin 17:00 ja tottakai hätäsimmät halusivat lähteä heti kalaan ,Jari ja Koivusen Jukka joka oli jälleen lähtenyt mukaan.
Muut Esso ,Simppa ja Lassi jäivät huilaamaan ja nauttimaan ruskeasta juomasta.
Pojat saivat sen illan aikana ekan meritaimenen noin 50cm ja oli siellä ollut muitakin tapahtumia.
Seuraavana päivänä sitten alkas kalastus ,keli oli suurin piirtein koko viikon samanlainen vähän alle 10 astetta lämpöä ja kohtalaisen kova tuuli.
Kollasimme ensimäisinä päivinä paikkoja joista kalaa tuli viime vuonna ,mutta aika heikkoa oli saanto Jarilla isomus kauan kiinni ja tietty irti ihan rannassa.
Päätettiin että olisko syytä etsiä uusia paikkoja ,hyviä vinkkejä sai paikallisilta kalamiehiltä ja pakko todeta että kyllä Ruotsalaiset ovat erittäin ystävällisiä
näissä asioissa ,Suomalaiselta kun kysyt niin vastaus on lähes aina"salapaikasta".
Kalastelimme tällä kertaa pohjois Gotlannin sijaan aika paljon etelä osissa ja pakko todeta että eteläosissa oli kalaa ihan eri malliin.
Parhaimmat putket esim. Jari sai viidellä peräkkäisellä heitolla taimenen ,ja samanlaisia putkia oli muillakin.
Jännää siinä oli se että tapahtumia oli lähes joka heitolla mutta se ilo ei kestänyt kuin 15-30 minuuttia ja sitten hiljeni.
Kalastus muuttui lähes kuin lohen kalastus joella ,välillä istuskeltiin rannalla ja aina välillä käytiin kokeilemassa,tämä oli
ihan hyvä tyyli kalastaa meritaimenta.
Meritaimen liikkuu Gotlannissa yleensä etelä osissa noin 20 metriä rannasta olevien kallioiden takana ja mikä oli mukavinta
niillä oli helppo ja hyvä kävellä ne olivat juuri ja juuri veden pinnan yläpuolelle.
Tämän vahvisti myös takaisin tulomatkalla laivalla ollut suomea puhuva pariskunta jotka asuvat Slitessä ,Gotlannin itärannikolla.
Mies teki itse uistimia ja he kutsuivat meidät kylään jos tulemme tulevaisuudessa kalaan Gotlandiin,hän myös lupasi esitellä paikkoja itärannikolta.
Viikon aikana saimme 42 meritaimenta ,suurin kala 4,2 kiloa muutama yli 3 kiloinen ja noin 40-45 cm kaloja tuli vain 5 kpl.
Loput oli sitten 1-3 kilon väliltä. Kovin rohmu oli Jari joka veti ylös muistaakseni 15 kappaletta ja suurin osa tuli punaisella
sandgrävlingenillä.
Joka äijä sai kaloja keltään ei jäänyt pallit pataan ja Lassi sai perholla 5 taimenta suurinpana synttäripäivänä saatu 2,4 kg.
Perholla kalastus ei ollut helppoa tuuli oli yleensä aina vastainen toki oli löytynyt rantoja joissa ei tuuli olisi haitannut mutta
yritimme niissä paikoissa joissa kalaa oli ja niitä oli puikoilla saatu useita.
Paljon näkyi varsinkin Ruotsin poikia jotka kalastivat ns. perholitkalla jossa kaksi perhoa yleensä katka ja borstmask eli jonkin sortin meri mato.
Suurin tunari reissulla oli Simppa joka päästi noin 90% kaloista jotka kiinni irti,taitaa olla äijällä joku väärä tyyli.
Toki muutkin karkuuttivat kaloja muttei yhteensäkään niin monta kuin Simppa.
Kalamiehiä oli paljon varsinkin reissun loppupäivinä ja Simppa jutteli 6 ruotsalaisen kaverin kanssa paikoista
joista olimme saaneet hyvin kalaa ja he halusivat että näytämme kartalta paikkoja,heillä oli ollut eka kalastus päivänä
paikallinen opas joka oli merkannut kuumat paikat ,tottakai bongasimme paikat ensi vuotta varten tai mistä sitä
tietään voihan Gotland jo kutsua syksyllä ,on sen verran mahtava paikka voi lämpimästi suositella.
Tapasimme myös reissulla 3 Sveitsiläistä kalastajaa joista yksi oli nais puolinen he kalastelivat vain perholla jostain
kumman syystä törmäsimme heihin lähes joka päivä ,juttua riitti varsinkin jalkapallosta koska
yksi heistä oli Zurichistä jossa valmentaja on Sami Hyypiä ja entinen pelaaja Hannu Tihinen hän tunsi hyvin nämä herrat.
Kaiken kaikkiaan kaikin puolin hyvä reissu ja puhetta oli josko ensi vuonna mentäis sitten Tanskaan,Bornholmiin kokeilemaan
on kuulemma ihan kokeilemisen arvoinen paikka.
Uistimet jotka pelittivät olivat kaikki puikot esim. salmo ,sandgrävling ja aave.