Gotland - Kahveen kalastajat

Go to content

Gotland

Reissut > Reissut

Kahveen kalastajat tekivät vähän ei niin perinteisen reissun,kävimme Gotlannissa kalastelemassa meritaimenta
viikolla 16. Reissuun lähdettiin perjantaina ja ilta laivalla Turusta Tukholmaan perillä
Tukholmassa oli aikaisin lauantai aamuna.Laiva Nynäshamnista lähti vasta illalla kahdeksalta joten eipä aikataulut kovin hyvin natsanneet,
tämä johtui siitäettä Gotlandiin menee vain yksi vuoro ja se lähtee illalla.Vuokrasimme sataman läheltä mökin ja huilailimme siellä ja lähdimme satmaan muutamaa

tuntia ennen laivan lähtöä samalla kävimme suömässä paikallisessa kala ravintolassa ,ruoka oli todella hyvää. Yöllä saavuimme sitten Visbyhyn ja sieltä oli ajomatkaa noin 50 km mökille joka sijaitsi saaren pohjois osassa.
Sunnuntai aamuna sitten alkoi kalastus ,keli ei ollut kummoinen 5-6 astetta lämmintä ja kohtalainen länsi tuuli. Kalapaikka oli länsirannalla Tomi toimi oppaana koska oli ainut joka käynyt ennenkin Gotlannissa.

Ranta oli mahtavan näköinen ja muutenkin maisemat upeita. Aloitimme kalastuksen,hankalaa oli se että vedessäoli tajuttomasti levää ja sitä oli koukuissa lähes joka heitolla.
Kalastimme kaikki haspeli vehkeillä tarkoitus oli myös kokeilla perho vehkeillä kun kelit antaisivat myöden. Eka päivänä saimme 3 meri taimenta ne saivat Tomi 2 ja Keimo sai yhden ,muillakin oli tapahtumia mutta
kalat jäi saamatta. Seuraavan päivän paikasta saimme vinkin mökin omistajalta joka oli nuori nainen,paikka osoittautui todella hyväksi paikaksi joka äijä sai sieltä kalaa ,kävimme paikassa useamman kerran ja
sieltä nousi 10-15 meritaimentaja yksi kolmipiikki,sieltä tuli myös reissun ensinmäinen perholla saatu taimen jonka sai Jukka hän sai myös sieltä reissun suurimman taimenen 3,2 kiloa.
Viikolla tuuli yltyi ja oli edelleen lännen puolella ,aallot olivat liian suuria että olisi voinut kahlata ulos rannasta ja levää oli vielä enemmän,tästä syystä etsimme  paikkoja itä rannalta ,

paikoille vain hankala löytää Gotlannissa onkartta aivan ehdoton ja navigaattori on myös kätevä. Saimme lähes joka paikasta kaloja missä kävimme.
Yhtenä päivänä kävimme Fårössä joka sijaitsee Gotlannista pohjoisen ja sinne oli lossi yhteys ,tuli Raippaluodon lossi mieleen ,oli niin samanlainen kulkupeli.
Fårö on myös kuuluisa ns. raukeista jotka ovat korkeita kivipaasia joita vesi ja tuli on kuluttanut ja korkein niistä lähes 30 metriä korkea jungfru.

Kalaa sieltä ei juurikaan löytynyt muutama irtipäässyt ja tuuletkin olivat aika kovat mutta kaneja sieltä löytyi valtavasti kuten myös Gotlannissa.
Muuttolintuja saarella oli valtavasti ja merikotkia näkyi joka päivä useita. Kävimme kahdessa eri kaupassa molemmat kyläkauppoja mutta valkoima ihan hyvä ja molempien kauppojen
rappusilta löytyi surkean näköinen kerjäläinen ilmeisesti Romaniasta ,mitähän olisi  T Soini sanonut jos olisi nähnyt.
Viikon kelit olivat aika vaihtelevat ,saimme myös sadetta mutta tuuli oli riesana melkein koko ajan. Mutta siitäkin huolimatta saimme 27 meritaimenta ylös,osan söimme ja loput päästimme takaisin alamitta meritaimenella oli 50 cm ,kalat olivat pääosin 1-2,5 kiloisia.
Esso sai myös kilon turskan.Lähes joka äijä kalasti ns. puikoilla ja värit jotka pelittivät oli punainen ja liila
Tuulen takia jäi monta hyvää paikkaa kalastamatta mutta sitten tulevina keväinä tulee nekin ronkittua. Sen verran oli kivaa hommaa että päätettiin että tuonne mennään toistekkin.
Takaisin päin lähdimme sitten ennen kukon laulua koska laiva lähti noin 7 aikaan Visbystä ,matka Nynäshamniin kesti reilut kolme tunti perillä kävimme syömässä vielä samassa paikassa kuin tullessa.
Laiva Tukholmasta lähti vasta 8 illalla joten taas jouduimme kuluttamaan aikaa, ajoimme Tukholmaan ja kävimme pyörimässä vanhassa kaupungissa. Reissulla mukana olivat Esso,Simppa,Keimo,Lassi.Tomi ja vierailevana tähtenä oli Jukka.