Hoiganjaure - Kahveen kalastajat

Go to content

Hoiganjaure

Reissut > Reissut

Vuonna 2010 kalastuspaikaksi valittiin Hoiganjaure joka sijaitsee Kiirunasta länteen lähellä Norjan rajaa matkaan lähdimme 23 päivä heinäkuuta. Valitsimme paikan lentofirman esittämistä paikoista,hoiganjaure tuntui silloin hyvältä

vaihtoehdolta ,paikka on aika korkealle noin 850m merenpinnasta. Hoiganjauressa piti olla vain rautua ja kuulemma isoja sellaisia. Hoiganjauresta laski virranpätkä seuraavaan järveen ja siitä laski virta seuraavaan,järviä oli 4 peräkkäin ja paikka näytti todella mahtavalta.
Yövyimme Arctic heli tiloissa Kiirunan ulkopuolella ensinmäisen yön ja lento oli varattu lauantai aamuksi.

Jouduimme lentämään 2 eri lentoa reissuun oli lähtenyt Esso,Jari,Simo ja Esson vanhin jälkikasvu Lassi joka oli juuri palannut Kosovosta rauhaa turvaamasta.
Perille päästyämme tapasimme ruotsalaisen kaverin joka oli kalastellut lähes 2 viikkoa Hoiganjaurella hän sanoi että oli ollut aika heikkoa kalan tulo,hän oli kumminkin saanut muutaman raudun.
Odotukset oli siitä huolimatta korkealla ja laitoimme ensitöiksi teltan pystyyn jonka jälkeen keittelimme kahvit.
Viikko siinä vierähti suht nopeasti ja kalaa ei näkynyt pinnassa ei siiman päässä ei edes yhtään tärppiä koko viikon aikana.Ja se mikä ihmetytti niin pikku rautua ei löytynyt ollenkaan ja hyönteisiä kuoriutui valtavia määriä kaikkina vuorokauden aikana. Ainut näköhavainto raudusta oli Simpalla jonka perhon perässä tuli rautu mutta perho ei sille kelvannut.
Epäilykset heräsivät että järvissä ei hirveästi rautuja ollut koska pikku rautujen puuttuminen ehkä tarkoitti sitä että rautu ei järvissä lisäänny.
Eräs Japanilainen vaeltaja joka vieraili leirissämme totesi myös että hän ei ole ikinä saanut kaloja järvistä joissa kalastimme,hän oli muistaakseni yli kymmenen kertaa käynyt alueella hän näytti kartalta paikkoja joista kalaa oli tullut hyvin,paikat olivat sen verran kaukana että emme niillä käyneet.
Oli muuten sisukkaan näköinen kaveri painoa noin 45 kg ja rinkka painoi lähes yhtä paljon tarjottiin Nipponin pojalle Vaasan maukas näkkileipää, kahvia ja whiskyä kaveri söi koko levyn näkkäriä ja pyysi lisää oli kuulemma niin hyvää.
Sama kaveri laittoi teltan pystyyn lähelle leiriämme ja aamulla kuulimme ihme ääntä teltan ulkopuolelta joka lakkasi pian aivan kuin joku olisi pureskellut teltan liepeitä.
Noustuamme ylös huomasimme että nipponin poikahan se oli ollut hän oli teipannut karppi aiheisen tuulipussin telttamme tukitolppaan varmaan tuomaan hyvää kalaonneano eipä ollut siitäkään apua.
Perjantaina oli sitten paluu sivistyksen pariin oli sovittu että kopteri hakee meidät klo 15.30

paikallista aikaa laitoimme teltan kasaan siinä 3 maissa ja istuskelimme odottamaan,keli oli siinä vaiheessa ihan hyvä,kello tuli puoli neljä ei kuulunut kopterin ääntä ajattelimme että se tulee hiukka myöhässä.
Mutta kymmenen maissa illalla ei edelleenkään kopteriä näy ei kuulu,päätimme laittaa teltan pystyyn ja saimme nukkua vielä yhden yön Hoiganjaurella.
Epäilimme että haku oli jostain syystä mennyt sekaisin ja meidät haettaisiin lauantaina puoli neljän maissa,muuta kello tuli 4 lauantaina ja mitään ei kuulunut ja keli oli edelleen ihan kohtuullinen.
Päätettiin että pari meistä kävelee 20km päähän kungsledenille josta löytyi puhelin ja soittaa että onko meidän unohdettu tunturiin,Jari ja Lassi lähtivät vaeltamaan noin 16.30.
Tarkoitus oli että pojat jää sinne mistä soittavat ja yöpyvät siellä olevassa mökissä. Esso ja Simppa jäivät leiriin ja tuskailivat että eväitä ei hirveästi enään ole jos vielä pitää yöpyä teltassa.
Kuuden jälkeen tuuli tyyntyi jä käänsi tuulemaan lännestä,sieltäpäin tuli paksuja sumupilviä ja Essoja Simppa totesivat että nyt ei ainakaan kopteri hae ja tuli vielä yö nukuttavaksi tunturissa.
Yhtäkkiä kuulimme tuttua pörinää ja sieltähän se kopteri vihdoin tuli ja pilotti kiirehti että äkkiä leiri kasaan että ehditään pois ennen sumua,eikä siinä kauaa mennyt kun kamat oli kopterissa.
Otimme pojat sitten matkan varelta kyytiin olimme sopineet että jos kopteri tulee niin pojat katsoo tasaisen paikan johon voi laskeutua ja otetaan heidät siitä kyytiin.
Käytiin reissun jälkeen saunassa Arctic helin tiloissa ja sen jälkeen grillillä Kiirunassa ja sen jälkeen matka jatkui kohti Vaasaa.
Pitää nyt vaan yrittää unohtaa tämä "paska"reissu ensi vuonna oli puhe että lähettäis harjuksia kiusaamaan johonkin päin Ruotsin lappia.