Jaggaljavri - Kahveen kalastajat

Go to content

Jaggaljavri

Reissut > Reissut

Vuoden 2012 reissu suuntautui Jaggaljavri nimiselle järvelle jossa piti olla suurta harjusta,ja haukiakin kuulemma sieltä löytyy.
Reissuun lähti Pekka,Jari,Esso,Simo ja Esson vanhin poika Lassi. Lähdimme aamulla 04.08 klo: 05:00 ajelemaan Kurravaaraa kohti josta meillä oli lento varattu klo: 18:00
Toki kävimme vakio paikat läpi Haaparannassa eli Kungsfiskaren ja retkeilyliike jossa myydään Fjällravenin Tavaraa.

Kurravaarassa olimme hyvissä ajoin noin 2 tuntia ennen lähtöä,punnitus oli taas yhtä tuskaa tavaraa oli noin 370 kiloa ja kopteriin saimme siitä vain osan jouduimme valkkaamaan pois noin 120 kiloa jotka
onneksi lennätettiin lisäkorvauksesta meille myöhemmin illalla ,mutta kuorma maksoi maltaita. Olimme järvellä noin seitsemän aikaan illalla ja normaali rutiinit teltta pystyyn ja kamat sinne ja sen jälkeen
tietty piti keitellä kahvit jota hiukka terästettiin ”puskamyllyllä” eli Old Bushmills whiskyllä.
Siinä sitten katseltiin järvelle jossa myös tuikkeja näkyi jonkun verran ja eipä siinä kauaa mennyt kun pinna petti ja piti mennä kokeilemaan josko harjus on syönnillä.
Kyllähän niitä tuli eka iltana muutamia ,Lassi sai noin kilon harrin joka punnittiin perattuna ja lukema oli 800 gr. Puntari oli tulomatkalla ostettu Kärkkäiseltä ja myös kalibroimme eli testasimme sen kahvipaketilla.
Myös Pekka ja Jari saivat koneongilla muutamia ihan kivan kokoisia harreja.
Seuraavina päivinä kalastelimme kotijärvellä pääosin,toki kävimme läheisillä järvillä joita meille suositeltiin varsinkin yksi järvi joka oli noin 3-4 km leiristä,reissusinne oli hankala puolimatkaa suota/pusikkoa ja kun vihdoin pääsimme rantaan niin heinikosta lähti hauki ,kalastelimme tunnin verran järvellä muttei tärpin tärppiä,

Esso pääsi lyömään uteliasta haukea päähän joka seuraili perhoa se oli ainut tapahtuma joten päätimme palata kotijärvelle mutta nyt menimme kiertotietä ja löysimme tunturista vanhan poromiesten poroaitauksen joka oli tehty koivusta ja aitaus oli valtava.porojen ohjausaitakin oli satoja metrejä pitkä. Muilta lähi järviltä löytyi taimenta ja muutama taimen pääsi myös savupönttöön suurin oli vähän yli kilon painoinen.
Yöt olivat pääsääntöisesti kylmiä liikuttiin muutamissa lämpöasteissa ja nukkumista häiritsi myös ”aarpora” joka porasi joka yö enemmän tai vähemmän,pohdittiin jopa sitä että pitääkö hommata toinenkin Jsp teltta ”poraajalle”. No ensi vuonna on sitten varmasti korvatulppia mukana,eiköhän se sillä poistu tuo ongelma.

Tarkoitus oli myös käydä Norjan rajan lähellä olevalla järvellä josta kuulemma on vaikea saada allekilon painoista harjusta mutta sen verran kelit oli huonot alkureissusta että emme järvellä käyneet.
Muutamat ensinmäiset päivät/yöt saimme nauttia vesisateista ja tuulikin oli suhteellisen navakkaa ja Se mikä oli ihmeellistä niin tuuli saattoin päivän aikana muuttaa suuntaa monta kertaa ja siten vaikeutti perhon heittoa ja tuikkejakaan ei juuri näkynyt.
Sen takia kalastelimme alkupäivinä lähes pelkästään uppoperhoilla,taas kerran ruskea pupa osoittautui hyväksi ja kuulapäätkin antoivat kalaa,harvestereilla kyllä harjusta nousi.

Simppa sai jopa kuulapäällä puolentoistakilon ”jänkäkoiran” joka oli silmän vierestä kiinni ja Lassi menetti yhtenä päivänä perhon hauelle joka nappasi metrin päässä rannasta.
Ensinmäisten päivien aikana saimme useita yli kilon harreja ja niitä saatiin myös pintaperhoilla kun oli vähän tyynempiä ja aurinkoisia hetkiä.
Pari päivää ennen paluu lentoa taivas repesi ja saimme nauttia lämmöstä ja auringon paisteesta ja lähes tuulettomasta kelistä toki hyttyset ja makäräiset olivat silloin harmina ja niitä oli myös valtavasti .
Viimeisenä päivänä sitten saimmekin eniten yli kiloisia harjuksia ja lähes kaikki tulivat pintaperhoilla.
Järvellä myös näkyi paljon tuikkeja toki osa kaukana minne ei perholla ylettynyt mutta kun jaksoi päivystää niin kaloja tuli myös lähemmäs ja kun tuikkiin pääsi heittämään niin yleensä harjukset lähes aina myös nousivat perhoon.

Pintaperhoista toimivat parhaiten isot vesiperhosjäljitelmät ,järvestä kuoriutui lähes ainostaanvesiperhosia ja osa niista olivat erittäin kookkaita toki päiväkorentojakin jonkun verran kuoriutui Mutta harjukset selvästi keskittyivät vesiperhosiin.
Viikon aikana saimme yli 20 kpl yli kilon harjuksia ja suurimmat olivat 1,3-1,4 väliltä ja sen kokoisia oliPuolitusinaa ,pikku harria järvestä tuli myös mutta ei kovin paljoa ja epäilys oli että hauet verottavat Pikkuharjus kantaa ja sen vuoksi järvestä löytyy lähes pääosin suurta harjusta.
Harjus ennätys meni rikki Simolla ,Lassilla ja Essolla joka vihdoin sai kilon rajan rikki,ensin 920 gr ja sen jälkeen yli kilon kala. Näimme kyllä vieläkin isompia harreja muutama pyörähti jopa perhoon. Kaikenkaikkiaan ihan käymisen arvoinen paikka. Voi lämpimästi suositella jota kiinnostaa harjuksen kalastus.