Laisälven 2 - Kahveen kalastajat

Go to content

Laisälven 2

Reissut > Reissut

2009 reissu suuntautui jälleen Laisälvenille,mukaan lähti Esso,Pekka,Jari ja Simo.Reissu oli muuten kymmenes jonka kahvin kalastajat yhdessä ovat tehneet eli juhla reissu. Lähdimme ajelemaan Adolfströmiä kohti lauantai aamuna 18.7 ajomatka kesti noin 10 tuntia.
Tälläkin reissulla nukuimme ensinmäisen yön mökissä ja lento oli varattu sunnuntai aamuksi.
Sunnuntai aamu valkeni aurinkoisena ja tuulettomana ja suuntasimme kopteri kentälle ja laitoimme tavaramme kärryyn jossa oli vaaka ja taas löytyi ylipainoa noin 200 kg.
Se tarkoitti sitä että emme mahtuneet samalle lennolle vaan jouduimme lentämään kaksi eri lentoa. Olimme edellisiltana katsoneet sopivan paikan Kjell Johanssonin kanssa ja paikka oli 2-3 km siitä paikasta jossa olimme 2006.

Päästyämme perille totesimme että leiripaikka oli viimeisen päälle tasainen ja lisäksi todella komea hiekkaranta eikä maisemassakaan ollut valittamista.
Normaali rutiinien mukaan laittelimme ensin teltan pystyyn ja sen jälkeen keittelimme kahvit jota terästettiin tällä kertaa rommilla.

Joki oli noin viiden metrin päässä teltastamme ja vesi näytti olevan tosi alhaalla ja joki ei näyttänyt juurikaan virtaavan ,leiri paikastamme näimme aika pitkästi jokea niin ylä kuin alavirtaankin päin ja emme nähneet sillä matkalla yhtään koskea.
Pohja oli pääosin hienoa hiekkaa joessa näkyi pari kivikkoa toinen ala ja toinen ylävirran puolella tässä vaiheessa tuli tunne että ehkä leiripaikka valinta ei ollut parhaasta päästä jos ajatteli kalastusta.
Loppujen lopuksi nämä kaksi kivikkoa antoivat todella hyvin kalaa koko viikon ja ne tuntuivat myöskin vetävän kaloja puoleensa niin pieniä kuin isoja.Ja kun tutkimme jokea jonkun matkaa ylä ja alavirtaan totesimme että kaloja näkyi todella paljon ja ne oli helppo nähdä koska pohja oli vaaleaan hiekkaa ja vesi kristallin kirkasta.

Pintakäyntejä oli todella paljon ja mikä ihmeellisintä kaloja näkyi useasti pari jotka uivat lähekkäin toisiaan jos oli kyseessä kookkaampia kaloja pienemmät taimenet uivat parvissa emme ole moista käyttäytymistä ennen havainneet.
Kalastelimme pari ensinmäistä päivää noin 1-2 km niin ylä kuin alavirtaankin ja kalojakin tuli Ihan kivasti varsinkin koneongella Pekka ja Jari saivat useita mittakaloja mutta perholla oli huomattavasti vaikeampi saada kaloja varsinkin päivällä koska taimenet olivat erittäin arkoja.

Kalojen arkuus näkyi erityisesti jos kahlasi ja kaikissa paikoissa se ei ollut edes mahdollista siitäkin huolimatta Esso sai muutamia mittakaloja kunhan löytyi se oikea perho.
Joesta kuoriutui paljon lähes mustia päiväkorentoja jotka olivat todella pieniä koukkukokoa 14-18 toki muutakin hyönteistä näkyi kuoriutuvan mutta selvästi kalat keskittyivät mustiin päiväkorentoihin joita kuoriutui valtavia määriä.
Taimenien syönnöksistä löysimme myöskin vihreitä larvoja ja tosi isoja kalan poikasia.
Kalastus rajoittui samalle rannalle jossa leirimme oli meille kerrottiin että joesta ei yli kahlaamalla pääse ainakaan leirimme kohdasta. Mutta parin päivän jälkeen löytyi paikka josta pääsi joen toiselle puolelle helposti kahlaamalla
Ja se lisäsi kalastus mahdollisuuksia koska leirin puoleinen ranta oli aika syvä ja korkea ja jyrkkä rannoiltaan ja takaheitto tilaa ei joka paikasta löytynyt ja kalat oli vaikea saada ylös eikä pohjassa olevatpuut sitä helpottaneet.

Joessa oli selvästi syvempi uoma joka vaihteli puolelta toiselle ja leirimme kohdalla syvänne oli vastarannalla mutta pääsääntöisesti syvä uoma oli leirin puoleisella rannalla ja vastarannalta oli perholla huomattavasti parempi kalastaa.
Kävimme yhtenä päivänä Esson kanssa lähellä paikkaa jossa olimme edellisellä reissullamme pitäneet leiriäSieltä löytyi mahtavia virtoja ja koskia mutta emme saaneet muuta kuin muutaman pienemmän

Taimenen kaloja kyllä näkyi mutta ne eivät olleet koskissa tai virroissa vaan niitä löytyi erittäin läheltä rantaa matalasta vedestä suvannoista.Totesimme että illalla tai yöllä varmasti voisi olla parempi mahdollisuus saada kaloja kyseisestä paikasta.
Kävimme myöskin viikon puolivälissä järvellä joka oli noin 3 km päässä leiristämme matka ei ollut kovin pitkä mutta nousua oli lyhyellä matkalla paljon ja kävely kesti lähes puolitoista tuntia ennen kuin olimme perillä.

Järvessä piti olla Kjellin mukaan rautua,järvi oli kohtalaisen kokoinen ja helposti kalastettava Ja ensinmäiset heitot teki Jari ja heti kala kiinni joka osoittautui taimeneksi.

Kiertelimme järveä osittain ja 4-5 tunnin kalastuksen jälkeen paikka osoittautui erittäin hyväksi kaloja saimme varmasti reilusti yli 50 jotka kaikki olivat taimenia ja suurin osa oli alamittaisia
Kalojen koko oli keskimäärin noin 30 cm muutamaa mitta kalaa lukuun ottamatta ja ihan pikku taimenia emme saaneet lainkaan.Kalat olivat väritykseltään erittäin kauniin keltaisia punaisine pilkkuineen ja liha oli kauniin punaista.
Takaisin kävely kesti ainoastaan 50 min koska nyt saimme kävellä alamäkeä.
Sen päivän aikana tuuli oli yltynyt kovaksi ja perhon heitto oli huomattavan vaikeaa mutta Pekka ja Jari nostelivat tuulestakin huolimatta useita savukaloja.

Reissun loppupuolella alkoi sitten sateet ja saimme niskaamme vettä enemmän tai vähemmän 2 vuorokautta ja vesi joessa nousi rajusti.
Veden nousu sai aikaan sen että kalat selvästi aktivoituivat ja ilmeisesti myöskin 20 km alempana olevista järvistä alkoi nousta uusia kaloja jokeen.
Taimenia tuli reissun loppupäässä todella hyvin läheltä leiriä ja nyt pelittivät varsinkin kuulapäät ja tietty Lotot. Kalastus oli helpompaa ei tarvinnut"uittaa" perhoa koko ajan kun joki virtasi selvästi lujempaa ja kalat tulivat varsinkin yöllä hyvinkin lähelle rantaa.

Noin 50 m ylävirtaan teltasta oli kivikko keskellä jokea ja kivikon ja rannan välissä oli syvempi kuoppa jossa vettä oli ehkä noin 1,5-2 metriä kun vesi oli korkealla tämä monttu osoittautui loppureissulla hyväksi otti paikaksi varsinkin vihreärunkoinen kuulapää oli hyvä. Hemmo sai montusta torstai yöllä 56 cm taimenen joka oli siinä vaiheessa suurin ylös saatu kala.

Seuraavana iltana Hemmo sai ensin 50 cm taimenen ja puolituntia myöhemmin 55 cm taimenen kyseisestä montusta ja ilmoitti että tähän on hyvä lopettaa kalastus koska aamulla oli helikopteri tulossa hakemaan ja vettäkin satoi siinä vaiheessa aika tavalla.
Mutta eipä pitänyt äijä puheitaan vaan meni vielä kerran koittamaan ja nyt sitten tärähti reissun suurin 60 cm lähes 3 kilon taimen.

Loppu yö ja aamu pidettiin sadetta teltassa ja jännitettiin veden nousua koska teltta oli pystytetty korkeimmalle paikalle mitä löytyi ja lähin paikka joka sijaitsi korkeammalla oli lähes 2 km päässä
Vesi nousi viikon aikana varmaankin lähes puolitoista metriä mutta onneksi pois lähtö aamuna sade lakkasi muutamaksi tunniksi joten pääsimme pois ilman suurempia ongelmia.

Pari viimeistä yötä meitä valvotti myöskin kivivyöryt joita oli leiriä vastapäätä olevalla tunturilla aluksi luulimme ääntä ukkosen jyrinäksi mutta asia varmistui myöhemmin kivivyöryiksi.
Viimeisenä yönä vyöryt olivat jatkuvia sadetta oli tullut niin paljon että purot joita tunturin rinteellä oli kymmeniä jotka virtasivat tai oikeastaan vesi putosi alas koska tunturi oli yläosastaan pystysuora.
Kaiken kaikkiaan ihan mukava reissu kelit oli mitä oli ja niihin ollaan vuosien varrella totuttu ja mikä tärkeintä olemme aina varautuneita huonoihin keleihin,teltta piti kyllä hyvin sadetta mutta ongelmaksi tuli
kondenssivesi joka tiivistyi teltan sisäkattoon ja putosi pisaroina alas ja tuppasi kastelemaan makuupussit Ja muut tavarat.

Kalastuksellisesti reissu oli todella hyvä 60,56,55,54 ja 50 eli viisi kalaa yli viisikymmentä senttiä ja Varmasti ainakin 20 taimenta 40-50 väliltä ja lukematon määrä alle 40 senttisiä kaloja,kaiken kaikkiaansaimme varmastikin lähes kaksi sataa taimenta viikon aikana. Leirimme lähellä asusti myös pari hirveä jotka näyttäytyivät usein ja eivät alkuunsakaan pelänneet Ihmisiä ,näimme myös majavan vierailun joessa leirimme kohdalla.
Eräänä päivänä joessa näkyi myös kalastaja joka jäi epäselväksi mikä se oli,oliko se saukko vai minkki joka tapauksessa se oli tosi taitava kalastaja.