Orkla 2008 - Kahveen kalastajat

Go to content

Orkla 2008

Reissut > Reissut

Kahvin kalastajat kävivät Toisen kerran Norjassa lohijoella vuonna 2008. Osa porukasta lähti matkaan jo 17.07 eli torstaina vaikka kalastus alkoi vasta 19 päivä lauantaina.

Perillä olimme perjantai aamuna ja Henttu tuli avaamaan oven kun tarpeeksi kauan jaksoi soittaa ovikelloa joimme kahvit ja sen jälkeen menimme hetkeksi nukkumaan. Majoituksena toimi iso Norjalais tyylinen omakotitalo jossa tilaa oli riittävästi.
Pooleina meillä oli tällä kertaa Ramsem ja Aerhölen ensin mainittu on pituudeltaan yli kilometrin kalastettavaa osuutta ehkä noin puolet matkasta ja jälkimmäinen pooli oli noin 200 metriä koko matkalta kalastettava.

Kävimme perjantaina päivällä katsomassa Ramsemilla kun Henttu ja Piipa kalastivat mukana heillä oli Sami ja tämän vaimo Linda ,Sami on Hentun ja Piipan poika.

Kun pääsimme joelle niin Hentulla oli lohi päällä ja noin 10 minuuttia niin kala oli rannalla,kirkas5,6 kilonen lohi.
Noin tunti siitä niin Piipan vapa taipui ja lohi oli kiinni noin 35 minuutin kuluttua kala saatiin rannalle ja se oli lähes 10 kiloinen kirkas kala, siinä vaiheessa odotukset oli korkealla ja kun vielä kuulimme että 30 kilometriä alempana olevalla padolla laskurin mukaan oli yli 700 kalaa tulossa ylöspäin jokea niin tuntui siltä että vko 30 oli oikea valinta.Saimme kalastella perjantaina Förreshölenillä noin 4 tuntia mutta emme kaloja saaneet näimme muutaman lohen ei sen enempää.Henttu ja kumppanit saivat yhteensä 14 lohta yksi niistä oli titti muut 4 ja 12 kilon välillä suuri määrä lohia kun huomioi sen että saa ottaa ylös vain yhden lohen per päivä tämä vielä vahvisti sitä että näyttäisi tulevat ihan hyvät saumat saada lohia.
Aloitimme kalastuksen Pekan ja Keimon kanssa Ramsemista ja ei mennyt kauaan kun tärppäsi Simpalla vapa notkahti ja iso kala kiinni mutta muutaman minuutin jälkeen kala pääsi irti.

Lauantaina illalla Esso ja Rane saapuivat paikalle ja siinä vaiheessa meillä oli kokonaista 5 eri poolia käytössä niin kauan kun Henttu mahdollisesti saisi niistä 3 vuokrattua edelleen.Niin ei käynyt ja saimme kalastaa kaikilla pooleilla koko viikon.
Meidän epäonneksemme vesi laski jo lauantain aikana noin 15 cm ja lämpeni noin 14 asteiseksi.Lohi passivoitui eikä niitä juurikaan nähty muutamaan päivään,onneksi vesi nousi sateiden vuoksi tai sitten padoilla ylempänä joella juoksutettiin enemmän.

Tomilla oli Kjönnhölenillä iso lohi päällä noin 15 min eikä kala oikein tiennyt olisko uinut ala vai ylävirtaan lopuksi se jämähti ison kiven taakse ja tietty pääsi irti.
Kaikki isot lohet pääsivät jostain syystä irti ,asia joka vielä kerran sen jälkeen realisoitui Ramsemilla Jari heitti perhoa Ramsemissa olevaan syvänteeseen ja jumalaton lohi hyppäsi siiman yli ,Jari pyysi Pekkaa heittämään koneongella samaan kohtaan jossa lohi hyppäsi ,kala nappasi heti kiinni uistimeen ja rykäs noin sata metriä alavirtaan ja hyppäsi ilmaan ja pääsi irti.

Epäiltiin jossain vaiheessa että ollaan melkoisia tunareita kun vaan pudotellaan kaloja mutta kyllä asioille aina löytyi joku syy jostain muusta kuin miehistä.

Torstaina sitten tärppäsi Simppa sai lohen päälle jo tutuksi tulleesta Ramsemin montusta ja tällä kertaa kala pysyi kiinni ,kala osoittautui pikku loheksi eli titiksi painoltaan reilu kiloinen.
No parempi sekin kuin ei mitään ja kummasti lisäsi porukan motivaatiota joka oli siinä vaiheessa oli jo vähän kortilla.

Parina viimeisenä päivänä vesi vielä nousi hiukan ja selvästi lisäsi lohien aktiivisuutta ja uusia. Kaloja nousi alempaa joelta,parasta aikaa oli illat silloin näkyi useita kaloja hyppimässä pooleilla.
Viikon aikana oli kyllä monta tärppiä ja usein lähti jopa slinga kädestä mutta lohi jäi tartuttamatta. Muuten oli ihan kiva reissu vaikkei lohia tuon enempään tullutkaan.
Iiriksen kahvin kalastajat palaavat ensi vuonna ns. juurilleen eli seuraava reissu tullaan tekemään taas mahdollisesti Ruotsin tuntureille paikka ei ole vielä selvillä.