Tjoutnedalen - Kahveen kalastajat

Go to content

Tjoutnedalen

Reissut > Reissut

Reissu vuonna 2011 suuntautui jälleen Adolfströmin vesille,paikkaan nimeltä Tjoutnedalen.
Paikka sijaitsee noin 30 km etelään Adolfströmistä ja alueella on useita järviä ja järvien välillä on joenpätkiä.
Startti oli viikolla 30 launtaina ja lento oli tilattu sunnuntai aamuksi ajo matkaa kertyi lähes 900 km ja yövyimme ensinmäisen yön mökissä.
Reissulle oli lähtenyt tällä kertaa Esso,Jari ja Simppa eli noin puolet kahvin kalastajista.
Olimme sunnuntai aamuna hyvissä ajoin kopteri kentällä ja taas kerran ylipainoa oli reippaasti,kokonais kilo määrä oli 200 kg ja joka kilosta on maksettava 15 kr ylimääräistä joka meni yli 60:n kilon.

Lastasimme kopterin ja suuntasimme kalapaikalle mutta jouduimme kääntymään takaisin puolimatkasta sumun vuoksi,pilotti ehdotti että menisimme johonkin toiseen paikkaan jossa ei sumu estänyt lentämistä,päätimme kumminkin että menemme Tjoutnedaleniin.
Jouduimme purkamaan kaikki kamat pois kopterista koska kentällä oli muitakin porukoita odottamassa lentoa jouduimme odottelemaan noin 4 tuntia ennenkuin pääsimme kalapaikalle.

Pystytimme ensin leirin ja katselimme ympäristöä,olimme valinneet leiripaikaksi järvien välisen virran joka oli noin 1,5 pitkä leveyttä oli 10-20 metriä ja telttamme oli paikassa josta joki alkoi.
Paikka ei ihan vastannut sitä mitä odotimme,takaheittotilaa ei juurikaan ollut ja rannat olivat erittäin heinäisiä ja soisia.
Meille oli kerrottu että paikassa pärjää ihan hyvin ilman kahluuvarusteita mutta se ei pitänyt paikkaansa toki kartaltakin sai sellaisen kuvan että soita ei alueella juurikaan ole ja nekin mitä on niin piti olla vastarannalla.

Asia josta jo etukäteen olimme tietoisia oli se että alueella oli valtavasti "ryssmyggejä"eli karvasääskiä muuta niiden määrä kuitenkin yllätti niitä oli todella valtavasti.
Kopteri kentälläkin tuli juteltua porukoiden kanssa jotka olivat tulossa pois tunturista ja he kertoivat että kalaa tuli huonosti koska noita ryssmyggejä oli niin valtavasti.
Viikon aikana näimme varsinkin järvillä isoja lauttoja kuolleita ryssmyggejä jotka tuuli oli kerännyt rannoille.

Laittelimme vavat kasaan kun leiri oli pystyssä ja aamupala syöty,kalastelimme ihan lähivesiä ja kalaa tuli ihan kivasti mutta pienenlaista,suurimmat noin 30-35 cm.
Ensinmäisenä yönä Keimo sai koneongella 50 cm taimenen jota ensin luulimme rauduksi koska se oli kauniin oranssivatsainen ja oli vähän hämärää,kala oli kumminkin taimen ja painoa sillä oli noin 1,5 kiloa ja se vatsa oli ihan täynnä ryssmyggejä.Kalastimme viikolla leirimme yläpuolista järveä ja jokea koko matkalta ja sen jälkeen olevaa järveä ja kalaa tuli kappalemääräisesti paljon.
Keimolla oli viikon aikana monta isoa kiinni mutta jostain kumman syystä leijonan osa niistä pääsi irti osa haavin puuttumisen takia.

Järvi johon joki virtasi osoittautui viikon aikana huippupaikaksi kun kahlasi joen yli niin pääsi heittelemään yläkautta ja pintaperhot oli kova sana.
Varsinkin Esso nosteli taimeniä lähes joka heitolla .taimenet tulivat syömään virtaan ja virran sivuihin ja mittakalojakin tuli ihan mukavasti.
Alueella taimenen alamitta on 35 cm meillä alamitta 40 cm otimme toki muutamia 35 cm taimenia savukaloiksi ja sen mittainen kala oli yllättävänkin kookas koska kaloilla oli ollut juhlaa pitkään ruuan puolesta koska ryssmyggejä kuoriutui niin alyttömästi. Kalaa alueelta tuli parhaiten myöhään illalla ja yöllä toki päivälläkin kalaa tuli hyvin mutta isompi taimen oli myöhempään liikkeellä.

Alueella oli myös valtavasti sopuleita ja myyriä ja tietysti niitä syöviä pöllöjä ,saimme sopuleista menomatkalla esimakua niitä oli Adolfströmiin johtavan tie poskissa suuria määriä auton alle jääneinä.
Harvoin olemme muihin ihmisiin tunturissa törmanneet mutta tällä kertaa leirillemme tuli Oulusta lähtöisin olevia kalmiehiä jotka olivat olleet meidän yläpuolellamme olevilla järvillä kalassa ja he olivat siirtymässä eri paikkaan josta heillä oli myös kopteri lento takaisin.
Vaihdoimme kuulumisia ja sama oli ollut ylempänä eli taimenet pääosin pieniä mitä he olivat saaneet ja oli heidän porukastaan joku saanut mahansa sekaisin juomalla vettä järvestä jossa seisova vesi.

Paluu sivistyksen pariin meillä oli sitten perjantaina ja voi todeta että kelit olivat taas kerran mahtavat,auringon paistetta ja lämpöä noin 20 astetta lähes joka päivä.
Viimeisenä yönä alkoi vesisade ja sade jatkui koko aamupäivän mutta sade oli sen verran heikkoa että emme pahemmin kastuneet vaikka purkasimme teltan ja kopterikin tuli juuri sovittuna aikana hakemaan.
Ensi vuonna sitten lähdemme rautupaikoille!!