Välijoki - Kahveen kalastajat

Välijoki

Reissut > Reissut
välijoki

Vuodeksi 2002 valitsimme paikan jossa raudun kalastus olisi ykkösasia,valinta osui Välijokeen joka sijaitsee noin 30 km länteen Kiirunasta,joelle lensimme helikopterilla,tälläkin kerralla jouduimme pulittamaan ylipainosta sievoisen summan,ihmettelimme jälleen Kallax flygin 25 kg rajaa per henkilö meistä kukaan ei edes päässyt lähelle sitä kilomäärää,paitsi jos oluet olisi jättänyt pois,mutta oluiden pois jättämisestä ei edes keskusteltu.Tälle matkalle lähti koko porukka eli Esso, Pekka,Paanu,Jari,Tomi ja Simo.

Lensimme Välijoelle kahdessa erässä, lennot menivät muuten hyvin paitsi Simon Stroh rommipullon korkki oli auennut repussa ja lähes koko pullo oli valunut tyhjäksi,helikopteri tuoksahti erittäin vahvasti rommilta,paha menetys heti alkumatkalla,onneksi muilla oli ylämaan lintua ja muita Whiskyltä tuoksahtavia aineita jotta pystyimme nauttimaan Iiriksen kahvia ennen nukkumaan menoa ja sen jälkeenkin.
Kun molemmat lennot olivat perillä aloimme pystyttää Kallax flygiltä vuokraamaamme kotaa,jonka pystytys ei ottanut onnistuakseen,useiden tuumaus tupakkataukojen ja taisi siinä muutama olut tölkkikin tyhjentyä,vihdoin saimme kodan pystyyn, kota vaikutti tilavalta ja muutenkin asialliselta,ei muuta kuin kamat sisään.
Tämän jälkeen aloimme silmäillä ympäristöä otimme siihen myös kartan apuun,kartoitimme alueen joet ja järvet jotka olivat kohtuullisen matkan päässä.Välijoki joka oli noin 50 m päässä leiristämme näytti aika pieneltä ja se olikin vain leveimmillään noin 20m.

Aloimme kasailla vapoja ja hajaannuimme joelle kalaan,eikä kauaa kestänyt kun ensinmäiset kalat haavittiin ylös,kalat osoittautuivat taimeniksi ja olivat lähes kilon painoisia. Nämä kalat otettiin ylös koneongella eli harvesterilla,perhoilla emme saaneet muuta kuin pienempiä rautuja ja joitakin pienempiä taimenia. Joesta nousi muina päivinä useita kilon molemmin puolin olevia taimenia,nämä kalat tulivat hyvin pieneltä alueelta ja rautua ei esiintynyt niissä paikoissa missä oli taimenta ja päinvastoin.
Joen hiljaisemmin virtaavat osat olivat sitten raudun valtakuntaa,onnistuimme saamaan joestakin kaksi vähän isompaa rautua,lähes kilonpainoisia, toisen nappasi Esso ja toisen Paanu.
Teimme yhtenä päivänä reissun läheisille rautujärville,järviä oli useita ja ne olivat yhteydessä toisiinsa ,kalastelimme järvillä koko päivän,saaliiksi saimme vain joitakin pikku rautuja,kunnes Rantamarkkulan Tomi uitteli kuulapää perhoa kahden järven välisen puron virran päässä ja sieltä sitä kalaa sitten löytyi , useita kivan kokoisia rautuja ja oli joukkoon eksynyt yksi siiman katkojakin,kala tyhjensi yhdellä ryntäyksellä Tomin kelalta siimat,näköhavaintoa kalasta emme saaneet mutta kyllä se isolta vaikutti,valitettavasti kala sitten katkaisi siimat.

VäliJoella rautujen kalastus hyvien kelien sattuessa oli kivaa puuhaa,raudut tulivat todella matalaan veteen ruokailemaan,eivätkä ne olleet niin arkoja kuin järvissä. Polaroid laseista oli myös apua koska niillä näki matalassa vedessä uivat kalat ja pystyi ennakoimaan uintisuunnan ja välttämään heittosiiman läsähtämisen kalojen uintireitille,välillä tuntui niistä laseista olevan paljon haittaakin,tuli nykäistyä vastaisku liiaan aikaisin kun näköyhteys kaloihin oli niin hyvä.
Kelit reissun alussa olivat vaihtelevat jonkun verran sateli mutta oli toki auringon paistettakin,mutta toiseksi viimeisenä päivänä alkoi sitten tuulla ja sataa aika rankasti ja tuuli oli etelästä,illemmalla sade ja tuuli taukosivat ja me tulimme kodasta ulos ja tarkoitus oli mennä vielä kalaan .Mutta eipä siinä kerinnyt tupakkaa polttaa loppuun kun tuuli taas alkoi puhaltaa ja nyt aivan päinvastaisesta suunnasta ja vettä tuli vaakana,ei muuta kuin takaisin kotaan.
Illan ja yön aikana tuuli voimistui myrskyksi asti ja kota osoittautui aika huteraksi tuuli yritti viedä sen mennessään,menimme ulkopuolelle ja ladoimme isot kasat kiviä kodan liepeitten päälle. Kodan seinät eivät juurikaan pitäneet vettä joten nukkumisesta ei tullut mitään. Välillä jouduimme pitelemään kodan putkikehikosta kiinni jotta myrsky ei vie koko asumusta.
Seuraavaksi aamuksi oli sovittu haku Kallax flygin kanssa,aloimme jo valmistautua että kopteri ei siinä kelissä meitä tule hakemaan. Tuuli kumminkin tyyntyi aamulla jonkin verran ja kuulimme ulkopuolelta kopterin äänen ja vielä tuntia sovittua aikaa ennemmin,siinä tuli melkoinen kiire panna kamat kasaan.

Hyttysiä ja mäkäräisiä alueella myöskin oli riittävästi,muita kalamiehiäkin alueella tavattiin ja käytiin jopa juttusilla Ruotsin pojat tarjosivat jopa olutta ja kauriin kylmäsavustettua viulua oli muuten todella hyvää.Kaikkien yllätykseksi alueella tavattiin pari kaveria ”Nääsvillestä” elikkä Tampereelta,käytiin poikia jututtamassa mutta eivät tuntuneet kovin suulailta,juteltiin jonkun verran nysseistä ja nynneistä elikkä linja-autoista. Se kuulemma on Tampereella niin että kun odotetaan bussia ja tulee yksi bussi niin silloin sanotaan että nysse tulee,jos taasen tulee useita busseja niin silloin sanotaan että nynne tulee.
Reissulla sattui myöskin pikku vahinko,Zerpan puukon tuppi oli tiukka eikä puukkoa meinannut saada tupesta millään pois,aikansa hakattuaan sitä kahluusauvan varteen puukko yhtäkkiä lähtikin tupesta ja suoraan Tomin reiteen,onneksi siihen tuli vain pikku haava. Taisivat pojat siinä molemmat säikähtää aika tavalla.
Rautu otti niin pinta kuin uppoperhoihin varsinkin vesiperhosen pintakalvossa kelluvaan pupaan ja pieniin koukkuihin sidotut vesiperhosen aikuisjäljitelmät olivat tehokkaita. Taimen otti Lotto nimiseen perhoon parhaiten,myöskin pintaperhoon se otti innokkaasti.